ממצאים

ממצאים בעקבות ניתוח תמונות הלם:

צילום הלם משמעותו תמונות שהצלם טען אותם ברגש רב מדי, צילומים בעלי תוכן קשה שגורמים לזעזוע בקרב הצופים.
צילומים אלו אינם פועלים על הצופה (הם מותירים בו התפעלות רגשית בלבד), אלא שרגש הזעזוע שלהם מוכתב על ידי הצלם בלבד.
השם "צילום הלם" בא מתוך "ההלם האינטלקטואלי" שמקבל כל מי שצופה בתמונה.
תמונות המשתייכות לצילום ההלם מובילים אותנו אל המושג "סבל מרחוק", כלומר, שאנו מתבוננים בצילום ובתוכן המזעזע שבו מרחוק ומרגישים כאילו אנחנו נמצאים בתוך הסיטואציה כשבעצם אנחנו צופים בנעשה מרחוק ולא באמת נוכחים שם.

צילומי ההלם מתקשרים אל הדילמה שלי שחוקרת את ההתמודדות של צלמים במצבים קשים ומעלה את הקונפליקט בין למלא את תפקיד הצלם העיתונאי ולצלם תמונה שתספר סיפור שלם לבין לצאת לרגע מתפקיד הצלם ולהושיט עזרה ברגעי מצוקה.
תמונות ההלם חושפות סיטואציות קשות ביותר ומעבירות מסר חשוב שיכול לעזור ולהעלות את המודעות למצוקה שבה אנשים נמצאים.
חלק מצילומי ההלם הם גם צילומים מזירות האירוע שצולמו לאחר המוות ולאחר הפיגוע וכאן עולה שאלה נוספת שנוגעת לאתיקה של הצילום העיתונאי ועוסקת בפרטיות של ההרוגים והחשיפה המידית לציבור.
אך השאלה הבולטת ביותר היא מה הצלם עושה כאשר הוא מגיע לסיטואציה בה האדם ממולו נמצא בסכנה, האם הוא ימשיך להתבונן בו ולתעד אותו ללא הפסקה או שבכל זאת יבחר לעזור לו?

המסקנות שעולות לאחר ניתוח של מספר תמונות הלם באמצעות מושגים שונים מעולם הצילום והתקשורת ומחקר על הסיפור שעומד מאחורי התמונה הם שבחלק מן המקרים, לדוגמה המקרה שעומד מאחורי התצלום "ילדת הנפלם", הצלמים כן מגלים רגישות וכן מוכנים לצאת מתפקידם ולהושיט עזרה. הצלם שעומד מאחורי התצלום מספר בעצמו שברגע שראה את המצוקה שבה נמצאים הילדים כתוצאה מהפיגוע הקשה שאירע בכפר הוא לא יכל יותר לצלם והעדיף באותו הרגע להפסיק עם הצילום ולעזור.
בניגוד אל הצלם ניק אוט, הצלם קווין קרטר שצילם את התמונה הידועה של הפעוטה והנשר, בחר לפעול בניגוד למוסר ולא להושיט עזרה אל הפעוטה שהייתה במצוקה קשה.
יש המון מקרים בהם הצלם לא יכול לעשות כלום על מנת לתת עזרה ולכן הוא יעדיף לתעד את הסיטואציה ולהעביר הלאה את המסר וכתוצאה מכך לעורר מודעות למצב.

בכל אחד מן הצילומים שניתחתי הצלם בסך הכל מנסה להעביר מסר מאוד חשוב והוא עושה זאת באמצעות זוויות צילום שונות, קומפוזיציה, משחקי צבעים ותאורה ועוד. לבסוף, התמונה שמתקבלת יכולה להיות מאוד משפיעה וחשובה לאחר מכן.

קשה מאוד לצלם לפספס את ההזדמנות להעביר סיפור שלם ומסר שיכול לעזור בדרך נוספת על מנת לפתור את הסיטואציה. תפקידו של הצילום בעידן הנוכחי הוא מאוד חשוב והפך לחלק גדול מסדר היום שלנו כצרכני תקשורת.
חשוב מאוד להעביר מסרים ולתעד את מה שמתרחש ובכך להעביר סיפור שלם שיכול להיות חלק חשוב מההיסטוריה.
למרות זאת, כאשר מדובר בעניין של חיים ומוות ולצלם יש את האפשרות לעזור ולהציל בן אדם במצוקה, ניתנת העדפה לאפשרות של לעזור לבן אדם שבמצוקה ולמנוע עוד מקרה מוות חמור.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה